Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Jag är livrädd för att köra bil!
21 aug, 2024
En kvinna som sitter i en bil.
Foto: TT
”Carla” har varit med om en bilolycka – det har gjort att hon är väldigt rädd för att köra bil. Vad ska hon göra för att våga sätta sig bakom ratten? KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Så stärker du ditt inre lugn – med hjälp av yinyogaBrand logo
Så stärker du ditt inre lugn – med hjälp av yinyoga
Fråga: Som tonåring var jag med om en bilolycka där jag och min familj åkte av vägen och ner i diket. Jag tror det satte djupa spår i mig för i vuxen ålder har jag fortfarande svårt att sätta mig i en bil. Jag tog aldrig körkort och är livrädd för att köra bil.
Jag och min man har två barn och vi har pratat om hur otroligt mycket det skulle underlätta vardagspusslet om även jag hade körkort. Men bara tanken på att köra bil, och än värre att köra med barnen i bilen, ger mig kalla kårar. Hur gör jag för att våga sätta mig bakom ratten?
/Carla

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: "Ta det stegvis"
Det är inte konstigt att du känner dig rädd inför bilkörandet och att det satte djupa sår inom dig. Det måste ha varit en väldigt obehaglig upplevelse för dig som tonåring. Att gå ifrån att undvika det helt till att börja tänka tanken är ett stort steg. Så beröm dig själv för det!
Annons
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Eftersom bilkörandet är förknippat med starka känslor tänker jag att du behöver ta detta stegvis. Första gångerna kanske du bara behöver sitta på förarplatsen och hålla i ratten. Att föreställa sig hur det skulle vara att köra längs en sträcka är ett annat sätt att successivt vänja sig vid tanken. Nästa steg är kanske att köra på ett stort fält eller en öde parkering. När andra kanske tränar någon gång på det sättet kanske du kommer behöva tio gånger. Därför är det viktigt att den som du ska köra med är införstådd i din rädsla och driver på dig lite lagom.
Det handlar ju både om att våga närma sig det som är svårt och att stå ut med rädslan när den kommer. Du behöver inte gilla känslan, men att tillåta den att bo i din kropp ett tag utan försöka skjuta iväg den.
Kanske hittar du många ursäkter för att inte ta stegen mot bilen. Men om det här är något som du vill kunna göra och som är viktigt för dig är det viktigt att inte låta dig stoppas av undanflykterna. En idé är att i förväg skriva ned vilka undanflykter som kan komma att hägra. Då blir det mer konkret för dig när du är på väg in i ett flyktbeteende.
Annons
Jag tänker att det också kan vara bra att för dig att sätta egna små delmål och fira dig själv när du har nått dem. När du kör ut på landsvägen första gången kanske du ska unna dig ett besök på en fin restaurang eller något annat härligt.
Jag tänker att det ändå kan vara värt att ta första steget mot den resan du vill göra. Det kan inte bara göra gott för ditt vardagspussel utan även för ditt självförtroende. Lycka till och var modig!